Kotwice – czyli szczęście na zawołanie

Stan szczęścia, radości, ekscytacji na życzenie? Brzmi nieprawdopodobnie prawda? Czy możliwe jest wywoływanie pożądanych stanów i uczuć, kiedy tego chcemy? Do tego służy jedna z technik czerpiąca z neurolingwistycznego programowania (NLP), zwana kotwiczeniem. Kotwice znasz już ze swojego życia, jest nią wspomnienie miłych chwil dzieciństwa, wywołane zapachem pieczonego ciasta lub uczucie radości, które przychodzi, gdy słyszysz ulubioną piosenkę. Czyli jak w znanym eksperymencie Pawłowa z psami śliniącymi się na dźwięk dzwonka; jest bodziec i reakcja.
PIGUŁKA
Gdyby ująć tę technikę w jednym zdaniu, brzmiałaby ona tak: przywołaj wspomnienie najszczęśliwszej chwili, wejdź w nie całym sobą i „zakotwicz” je, wykonując np. dziwny gest. Możesz pociągnąć się za ucho. Wejdź w ten stan szczęścia całym sobą. Powtarzaj najczęściej, jak się da.
Kotwice mogą być:

Obrazem (ze wspomnień lub rzeczywisty obraz, zdjęcie, miejsce)
Dźwiękiem (piosenka, melodia, muzyka relaksacyjna)
Gestem (ważne, aby był niecodzienny np. mocne przyciśnięcie małej kostki na dłoni)
Zapachem (ulubiony perfum, zapach kwiatów, woda nad jeziorem)

Kotwica, aby była skuteczna, powinna być wielokrotnie powtarzana. Kiedy znajdziemy się w podobnej sytuacji, i odczujemy stan, który chcemy zakotwiczyć np. szczęścia lub euforii, wtedy stosujemy „dokotwiczanie”. Chodzi o wzmacnianie pożądanego stanu, gdy tylko nadarzy się ku temu okazja.

Ale po kolei.
Jak założyć skuteczną kotwicę?
KROK 1: Zadaj sobie pytanie: Jaki stan pragniesz przywołać: szczęścia, odwagi, relaksu itd.?

KROK 2: Wybierz kotwicę: GEST, OBRAZ, DŹWIĘK, ZAPACH, SMAK. Bardzo dobre są kotwice z wykorzystaniem gestu. Najłatwiej je zastosować w każdej sytuacji, gdy dany stan będzie potrzebny. Ważne, aby nie był to gest stosowany codziennie. Może to być np. zaciśnięcie pięści lub pociągnięcie za ucho. Gdy wybierzesz kotwicę w formie obrazu, wydrukuj obrazek kojarzący Ci się z tą chwilą, która była ekscytująca itd.

KROK 3: Pomyśl o chwili, gdy tak się czułeś, czyli: szczęśliwy, zrelaksowany, odważny itd., wejdź w to wspomnienie wszystkimi zmysłami (zobacz co wtedy widziałeś, poczuj, usłysz to co wtedy słyszałeś), pozwól żeby to uczucie narastało.

KROK 4: Załóż kotwicę. Czyli wykonaj GEST (teraz pora pociągnąć się za ucho lub przycisnąć kostkę na dłoni). Zrób to wtedy, gdy we wspomnieniu osiągniesz maksimum pożądanego stanu i przytrzymaj przez kilka sekund. Puść kotwicę zanim uczucie zacznie słabnąć.

KROK 5: Przetestuj kotwicę. Pomyśl o czymś neutralnym, a następnie przetestuj kotwicę, wykonując sam gest. Sprawdź, czy powraca wspomnienie.

Dlaczego kotwice działają?

Kotwice działają, dzięki neurologiczno-fizjologicznej reakcji organizmu na określony bodziec. Podobnie jak w eksperymencie Pawłowa, w którym psy karmione po usłyszeniu odgłosu dzwonka, śliniły się już później na sam jego dźwięk.

Kiedy kotwice nie działają?

Każda dobrze założona kotwica powinna zadziałać. Jednak kluczowe jest „dokotwiczanie” – powtarzanie zakładania kotwicy. Najlepiej wykonywać to wtedy, gdy dany stan pojawia się spontanicznie np. gdy czujesz błogość na spacerze. Wykonaj wtedy wybrany gest (dyskretnie pociągnij się za ucho lub przyciśnij kostkę na dłoni) i sprawdź, czy pożądane uczucie się pojawia. Jeżeli kotwica nie działa, to znaczy, że nie została przećwiczona wystarczającą ilość razy.

Co daje kotwiczenie?

Pojawienie się kotwic w Twoim życiu sprawi, że będziesz mógł kontrolować pewne emocje i stany w jakich się znajdujesz. Dzięki kotwicom NLP możesz przywoływać jakikolwiek stan emocjonalny w dowolnej chwili, gdy tego potrzebujesz.