Drabinka odwagi (sposób na oswajanie lęków)

Drabinka odwagi to najskuteczniejsze narzędzie w budowaniu pewności siebie, odwagi do zrobienia czegoś, czego się boimy, opanowywania lęków. Pochodzi z terapii kognitywno-behawioralnej, a w stosowaniu jest bardzo prosta i bardzo skuteczna. Przypomina dziecinną zabawę, a tymczasem jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi budowania odwagi i rozwoju osobistego w ogóle.

Na czym polega drabinka?
• PLAN: Narysuj na kartce drabinkę ze szczebelkami
• SZCZYT DRABINKI: Na najwyższym szczebelku umieść wyzwanie (np. Chcę przemawiać publicznie z dużą pewnością siebie)
• A teraz szczebelek po szczebelku zaplanuj kolejne kroki, które doprowadzą Ciebie do realizacji szczytu drabinki. Każdy szczebelek jest trochę większym wyzwaniem: nie za dużym, nie za małym.

Jak to zrobić?

Nawiązując do przykładu – chcę przemawiać publicznie z odwagą i pewnością siebie – drabinkę można zaplanować tak (zaczynając od najniższego szczebelka):

1. Oglądam wystąpienia publiczne znanych mówców
2. Wyobrażam sobie, że występuję publicznie i jak świetnie mi to wychodzi
3. Ćwiczę wystąpienia przed lustrem
4. Nagrywam siebie
5. Nagrywam i oglądam swoje wystąpienia
6. Występuję w niewielkim, znanym gronie
7. Występuję publicznie

Zachęcam do praktyki – na prawdę działa!